Historical Interpretation or
Ambush Journalism?

CBS vs Westmoreland in
The Uncounted Enemy:
A Vietnam Deception (1982)

PETER C. ROLLINS

ON FRIDAY, JANUARY 21, 1982,
major daily newspapers in Boston, New York, Washington,
and Chicago carried a full-page advertisement for a Saturday
night documentary on CBS. An artist’s drawing placed the
reader in a full, high angle position, looking down from the
ceiling at a roundtable discussion chaired by a two-star
general. Seven members of his staff surrounded the table
over which was written in capital letters, ‘‘CONSPIRACY.”’
Viewers were promised an exposé which would reveal ‘‘a
deliberate plot to fool the American public, the Congress,
and perhaps even the White House into believing we were
winning a war that we in fact were losing’’ (Benjamin, Fair
Play, ill.1; hereafter, FP). The advertisement did not reach
the masses; the program drew a small audience, finishing
dead last in the ratings for that week. However, The
Uncounted Enemy: A Vietnam Deception (1982) was
watched by an important minority audience: some—to
include General William Westmoreland, the ‘‘heavy’’ of
the show—were incensed by its distortions; unfortunately,
many more were convinced by the program that CBS had
caught people in high places betraying the public trust.’

23



War, Literature, and the Arts

Shortly after the broadcast, General Westmoreland began
to receive calls from friends and family, asking him if the
thesis of the program—that he suppressed information about
Vietcong offensive capabilities—were really true. Even his
daughter called! Within days, veterans groups were
denouncing their former commander. Understandably, the
supreme commander in Vietnam (1964-68) decided to begin
aslow, uphill battle to regain his honor. The counteroffensive
would not come to a halt until February 18, 1985, when
Westmoreland and his lawyer, Dan Burt, received a public
statement from CBS attesting that, whatever the contentions
of its program, the network did not believe ‘‘General
Westmoreland was unpatriotic and disloyal in performing
his duties as he saw them’’ (Brewin 345).2

Now, five years later, memory of the ‘‘Westmoreland
Trial”’ is beginning to wane. Most people I ask about the
struggle remember that the general withdrew and therefore
assume that Westmoreland was guilty of the ‘‘conspiracy’’
which The Uncounted Enemy exposed. Few remember
that CBS withdrew the charge of conspiracy some eight
months prior to the out-of-court settlement of Westmoreland’s
$120 million suit. Almost no one has seen the documentary
which precipitated the struggle. I intend to summarize as
fairly and fully as space permits the charges presented by
The Uncounted Enemy (hereafter TUE ) and then to critique
the program under some basic cinematic rubrics. The
program’s methodology was flawed by single-source
dependence upon its paid consultant, Sam Adams, a man
with an axe to grind. Interviews for the program were edited
in such a way as to distort statements by those interviewed
or to misrepresent events—in one case, giving the
impression that people were on one side of the globe when
they were over 18,000 miles away. Editing is perhaps the
most powerful tool available to the documentary filmmaker
as he interprets history; the device was grossly misused in

24



Peter C. Rollins

TUE to make General Westmoreland appear guilty as
charged. Mike Wallace’s narration was more dramatic than
journalistic, and the media star was guilty of betraying the
trust placed in him by his viewers. Finally, there were
significant factual flaws in the CBS presentation, all of them
contributing to a predetermined thesis. Little wonder that
General Westmoreland took umbrage at TUE and began to
explore ways to tell Americans—including Vietnam veterans
and his family—what was so wrong with the CBS program,
The Uncounted Enemy: A Vietnam Deception.

The Uncounted Enemy: Brief Synopsis of the Program

In his introduction, host Mike Wallace explains that the
Tet offensive of January-February 1968 was a surprise
because neither the President nor the American public was
aware of the actual size of enemy forces before that
climactic nation-wide attack:

Tonight we’re going to present evidence of what
we have come to believe was a conscious
effort—indeed a conspiracy at the highest levels
of American intelligence—to suppress and alter
critical intelligence on the enemy leading up to
the Tet offensive.*

The remainder of the five-act documentary attempts to trace
the manner by which the ‘‘conspiracy’’ was carried out by
General William Westmoreland and his staff at the Military
Assistance Command Vietnam (MACV) during the spring
and fall of 1967.

Act one portrays consultant Sam Adams as an unheeded
CIA analyst whose prescient readings of enemy strength
figures in 1966-67 were ignored. File footage highlights the
kind of domestic political turmoil in the United States over

25



War, Literature, and the Arts

an unpopular war, which made Adams’ news politically
explosive. According to TUE, President Lyndon Johnson
wanted to see ‘‘light at the end of the tunnel’’; he did not
want to be confronted with figures showing unanticipated
enemy strength and resilience. General William Westmoreland
is then presented in his role as Johnson’s salesman of good
news about progress in Vietnam during the spring and fall
of 1967.

During his interview with Mike Wallace, Westmoreland
shows familiarity with the Sam Adams’ figures, but the
perfunctory manner with which he dismisses them is less
than convincing. Furthermore, apparently disillusioned
members of Westmoreland’s intelligence staff are given
sound bites to question the way in which intelligence data
was processed at the MACV during the Westmoreland
years, 1964-68. Responding to a hypothetical question,
General Joseph McChristian states that, as a West Point
graduate, he could not participate in the juggling of
intelligence figures during wartime; it would be a violation
of the Military Academy’s code of honor. (The editing
makes it appear that McChristian is responding to the points
previously made about dubious MACV practices.) Wallace
implies at the close of act one that McChristian was rotated
back to the U.S. because of his opposition to Westmoreland’s
immoral effort to suppress new intelligence information.

Act two traces the details of suppression. George
MacArthur claims that his superiors in the MACV
intelligence chain arbitrarily cut his estimates of enemy
strength. George Allen, a crony of Sam Adams, states that
the CIA—indeed, the entire intelligence community—was
making a grave error by ignoring Sam. Next, CBS’ paid
consultant, Adams, describes a meeting of the CIA’s Board
of National Estimates at which his good friend from MACYV,
Colonel Gains Hawkins, argued for the Westmoreland
numbers (called ‘‘the command figures’’) even though

26



Peter C. Rollins

Hawkins’ work as an analyst had led him to much higher
estimates. Wallace leads Hawkins through a series of
reflections on the tragic consequences. Host Wallace then
puts words in Hawkins’ mouth when he says ‘‘American
troops are going to have to face a much larger enemy. A lot
of them are going to get slaughtered [in the Tet offensive].”’
Wallace’s tone clearly emphasizes that the ‘‘command
figures’’ were politically determined while the numbers
arrived at by Adams, Hawkins, and McChristian were
scientifically accurate.* McChristian ends the second act
with another forceful statement of a West Point graduate’s
devotion to ‘‘Duty, Honor, Country’’ when confronted with
a choice between political expediency and truth. Viewers
are led to the conclusion that General Westmoreland and his
cronies were acting unethically by West Point standards.
Needless to say, this kind of rhetoric hurt Westmoreland,
who was not only a proud graduate of the U.S. Military
Academy, but had been Superintendent of the school
immediately prior to assuming responsibilities at MACV.
Act three focuses on the debate over ‘‘the Order of
Battle,”” MACV’s comprehensive estimate of the enemy’s
overall military offensive capability.® In September of 1967,
General Westmoreland endorsed a move to shift the
Vietcong’s Self-Defense Forces—people in villages who
could be used to carry ammunition, dig pungy pits,
etc.—from the body of the Order of Battle. Instead, these
irregular forces would be carried in the narrative portions
of a variety of intelligence reports turned out by MACV and
the Washington intelligence community. Looking very
uncomfortable on camera as he defends this decision,
Westmoreland argues that the Self-Defense forces had no
offensive capability, that ‘‘this is a non-issue.’’ No sound
bites are edited in to support the general’s views, even
though CBS had on the editor’s shelf three hours of

27



War, Literature, and the Arts

supporting material on film supplied by Walt W. Rostow,
President Johnson’s National Security Advisor.

To the contrary, the issue would become, according to
Wallace, ‘‘one of the most bitterly fought battles in the
history of American intelligence.”’ George Allen (CIA) and
George Hamscher (Army Intelligence) are brought back to
critique Westmoreland’s decision. File footage from 1967
resurrects statements about good news just as the enemy is
shown to be planning the nation-wide attacks which would
be known as the Tet offensive. TUE does an effective job
of evoking the sense of a yawning gap between irreducible
facts and the government’s ‘‘cooked books.’’

Act four shifts the story from the Vietcong strength
figures to estimates of infiltration by North Vietnamese
Main Force units. The Westmoreland of 1967, appearing
on Meet The Press, disagrees on the subject of infiltration
with the Westmoreland of 1981 (6000 in 1967 vs 20,000
in 1981). Colonel Everette Parkins, we are told, was fired
for defending accurate infiltration figures. On this point,
Westmoreland is allowed his single ally. General Daniel
Graham—whose integrity will be impugned later in the
program—is allowed only twenty-two seconds to defend the
command position. An apparently flustered and stammering
Westmoreland contributes little to support Graham against
a montage of criticisms by MACV and CIA lower echelon
officers frustrated about the unwillingness of top commanders
to accept their interpretations of data.® Wallace concludes
act four with an apparently unavoidable conclusion:

And so, the President of the United States, the
American Army in Vietnam, and the American
public back home were destined to be caught
totally unprepared for the size of the attack that
was coming the following month.

28



Peter C. Rollins

As the program cuts to commercials, the central thesis about
the origins and results of the ‘‘conspiracy’’ have been made.
What remains is to demonstrate the tragic consequences of
the dishonorable plot.

Act five and the epilogue of The Uncounted Enemy spell
out lessons about the real reason for our defeat in Vietnam.
The Tet attacks surprised everyone in Vietnam and set the
Joint Chiefs of Staff into a tailspin; they begged for
immediate reinforcements and for President Johnson to
mobilize the Reserves. During a special report evaluating
the impact of the Tet offensive, Walter Cronkite—
‘‘articulating the sentiment growing in the country that Tet
was a devastating setback’’—called for a turnabout in policy
and for immediate negotiations to make the best of a
‘‘stalemate.’’

Westmoreland, in his interview with Wallace, cites
incorrect figures which are then examined graphically on
screen to accent the obvious fallacy of the command policy.
Wallace asks rhetorically: ‘‘If so many Viet Cong had been
taken out of action, whom were we fighting?’’ As in earlier
acts, lower echelon analysts then discredit Westmoreland’s
claims that he had made the right decision. Sam Adams
makes his last appearance to assert that, after Tet, his
estimates finally reached the White House where they were
used to brief a gathering of Johnson’s council of ‘‘wise
men,’’ Dean Acheson, George Ball, Arthur Goldberg,
Maxwell Taylor, and others.” Realizing the magnitude of his
error, Lyndon Johnson steps down from the Presidency.
Less fortunate Americans in uniform cannot drop out: twenty-
seven thousand more Americans are to die before the
Communist victory in 1975.

The Uncounted Enemy: A Vietnam Deception concludes
on an elegiac note about the lessons of Vietnam.
Truthfulness, a greater sense of ‘‘duty, honor, and country’’

29



War, Literature, and the Arts

could have averted the Vietnam tragedy. Furthermore, an
informed public could have checked our war machine from
continuing in an obviously futile direction. In his efforts to
please Lyndon Johnson, General Willjam C. Westmoreland
betrayed his command responsibilities to his men. With
such a moral reaching a **small’’ audience of twenty million
Americans, Westmoreland felt compelled to challenge the
CBS documentary.

The Initial Response—Laurels, then Darts

Many intelligent viewers of The Uncounted Enemy: A
Vietnam Deception did not see any problems with it.
Immediately after the program, Burton Benjamin—who
would later play a pivotal role at CBS in exposing the flaws
of the program—turned off his television set with pride:

I felt that I had just watched one of the most
remarkable documentaries that CBS News had
ever produced. That this kind of maneuvering
could have happened during a war so futile and
pointless—a war I had seen first-hand during two
trips to Vietnam—sickened me.... I told my wife
that The Uncounted Enemy might well rank with
two of the more celebrated CBS Reports of the
past, Hunger in America and The Selling of the
Pentagon. (FP 36)

The senior CBS producer was not alone in his high
opinion of the program. In an unusual editorial, the New
York Times lauded the TV special, uncritically accepting
its conspiratorial thesis: ‘‘Those ‘captured documents’ of
which he boasted were in truth packed with accurate
information—but the summaries he received were doctored,
to keep the press from ‘drawing an erroneous and gloomy

30



Peter C. Rollins

conclusion,” in [sic] General Westmoreland’s words’’
(Quoted in Benjamin, FP 14). In a review for The Wall
Street Journal, Hodding Carter—who, like Burton Benjamin,
would later make an about-face—recoiled from the program’s
revelations; like the New York Times, Carter hoped aloud
that similar machinations were not taking place in relation
to Central America. Even William F. Buckley joined the
short-lived band-wagon for The Uncounted Enemy in a
syndicated column. Buckley described TUE as a ‘“‘truly
extraordinary documentary’’ which ‘‘absolutely’’ proved
that Westmoreland had lied about enemy strength. Lesser
luminaries in the press and the Washington political scene
followed suit. Westmoreland was thus placed in a situation
where he not only had to answer the errant documentary,
but to counteract the published judgments of network and
syndicated commentators as well.

The following Tuesday, Westmoreland, along with others
in the intelligence chain who had been attacked by the
program, called a press conference at Washington’s
Army-Navy Club. For two hours, the press was treated to
general statements about errors of concept and fact in the
program. Ambassador Ellsworth Bunker defended the
intelligence work of his ‘‘country team.’’ Colonel Charles
Morris, the officer to whom Colonel Gains Hawkins
reported, denied that Hawkins had voiced reservations
during Order of Battle debates of 1967. Westmoreland’s
Chief of Intelligence during the numbers debates, General
Phillip Davidson, dismissed the complaints of junior
officers on the basis of their not having access to all relevant
information on enemy strength and intentions. (Order of
Battle estimates never included highly sensitive electronic
intelligence data about troop movements.) General Daniel
Graham took over the job of critiquing a series of clips from
The Uncounted Enemy. Finally, George Allen’s supervisor
at the CIA, George Carver, revealed that it was he and not

31



War, Literature, and the Arts

Westmoreland who had suggested dropping the. Self-
Defense forces from the numerical portion of the Order of
Battle.® (Ironically, Colonel Gains Hawkins, an important
CBS source, had been the first person to make the
suggestion to Carver during a Saigon visit in July 1967.)
Westmoreland’s press conference received wide coverage,
setting in motion a debate which would have two
components: Vietnam and the American Press. Westmoreland
was the dramatic player for the Vietnam veterans and
officials; CBS took on the role of the press. Cynical
observers like Stanley Karnow would laugh off the
confrontation: ‘‘They were both losers from the beginning.
CBS did a lousy program, and Westmoreland never
understood what the war was about’’ (Benjamin, FP 202).°
Most Americans, however, took an interest in the standoff
because they were still trying to sort out the meaning of the
Vietnam experience and the relationship of the press to our
country’s perception of its first ‘‘television war.”’

A Survey of Errors and Distortions

Shortly after the Westmoreland press conference, Sally
Bedell and Don Kowett of TV Guide began an in-depth
examination of TUE. Initially, CBS granted full access to
interview transcripts, outtakes, and personnel. Bedell and
Kowett also talked with those who had been interviewed for
the program—whether their interviews had been used or
not. When their article appeared on May 22, 1982, it bore
the dramatic title, Anatomy of a Smear, and it came down
hard on both Producer George Crile and CBS."* Immediately
after TV Guide hit the checkout counters across the country,
CBS called upon its senior documentary producer Burton
Benjamin to conduct an internal investigation to test the
validity of claims made by Westmoreland, TV Guide, and
a host of other angry voices. The following critique is an

32



Peter C. Rollins

amalgam of these findings, plus insights culled from a
research base I have accumulated over the last seventeen
years as a Vietnam veteran, media scholar, and television
producer.

1. Methodology:

Producer George Crile’s key error was his single-source
dependence on Sam Adams, the retired CIA analyst. Even
friendly students of the Westmoreland controversy agree
that Adams was obsessed by the numbers debates; he went
to great lengths to force his reports to the top of the
government chain. When his reports were rejected, Adams
presumed ignorance on the part of his supervisors. His next
step was to find ways around bureaucratic roadblocks,
aways hoping that someone further up the ladder would
recognize the validity of his analysis. He would later have
the same kind of quarrel at CIA over Cambodian figures
(Brewin 12-5; Kowett 43).

Beginning in 1965, Adams was assigned to research
enemy strength and morale in Vietnam. During the late
summer of 1966, pouches for Adams began to arrive at the
CIA headquarters outside Washington, D.C. These pouches
contained translations of captured enemy documents. After
close examination of the materials, Adams began to
question existing Order of Battle figures for Dinh Binh
Province and, by extrapolation, for the rest of Vietnam." In
Gains Hawkins, an analyst counterpart at MACV headquarters
in Vietnam, Adams found a kindred spirit. When Adams’
superior, George Carver, turned a deaf ear to Adams’
speculations, Hawkins listened. By May 1968, Adams was
so frustrated at the insensitivity of his superiors that he filed
charges with the CIA Inspector General. According to
George Carver, ‘‘Sam wanted to get Richard Helms fired
and Westmoreland courtmartialed”” (Kowett, AMH 42).

3



War, Literature, and the Arts

Adams volunteered to appear in defense of Daniel Ellsberg
and Anthony Russo during their ‘‘Pentagon Papers’’ trial
because he said it made no sense to ‘‘hang a man for leaking
faked numbers’’ (Brewin 15). Much to Gains Hawkins’
dismay, Adams also volunteered the services of the recently
retired Colonel who swore under oath, contrary to Adams’
expectations, that there had been no ‘‘cap’’ on intelligence
figures at MACV. During 1975, Adams carried his crusade
to Congressman Otis Pike’s House Select Committee on
Intelligence where he received a sympathetic hearing, but
not on the issue of a conspiracy. Finally, with the help of
an editor at Harper’s magazine—George Crile—Adams
found a national forum for his theories (Adams). When Crile
moved to CBS as a producer of documentaries, he hired
Adams to help him shout the message from the top of ‘‘black
rock.”’

Crile was guilty of not revealing Adams’ obsessive
background to supervisors at CBS News, specifically
Associate Producer Joe Zigman, Executive Producer,
Howard Stringer, and the Vice President for Documentaries,
Roger Coloff. Most critics of the process believe that any
or all of these supervisors would have scrutinized the project
more closely had they known about the Pike Committee
Report. Unlike the unbalanced assemblage of rushes
screened for the news executives, the Pike Committee
hearings allowed officials like George Carver to submit the
Adams thesis to withering analysis. By 1975, there were
some tough statistical arguments to contradict the 1967
numbers vital to Adams’ thesis. For example, when the Tet
attacks came at the end of January, 1968, they revealed an
enemy force of 80,000 men, not the 600,000-man
juggernaut predicted by Adams (Kowett 48; Davidson 481).
By mid-March of 1968, the CIA knew that both its estimates
and the MACV numbers had been too high, not deceptively
low.

34



Peter C. Rollins

Based on his work as a researcher for previous Vietnam
documentaries, Howard Stringer, the Executive Producer,
should have been aware of LBJ’s thinking at Tet—
especially Johnson’s awareness that an attack was coming
and that it would be an all-out, nation-wide effort (Benjamin
FP, 83). The manner in which Crile spoon-fed Adams’
findings to network executives precluded independent
thinking on their part; frequent interventions by Mike
Wallace as Crile’s protector within the CBS power structure
further interfered with normal oversight by news executives
(Kowett 118). Finally, no one seemed willing to heed the
warnings of the program’s editor, Ira Klein. Klein went to
Associate Producer Joe Zigman on two occasions. In despair
with the system, Klein finally took his concerns to TV Guide
(Kowett and Bedell).

As General Phillip Davidson would point out at the
Westmoreland press conference, there were fundamental
problems with research methods for the show. First,
Davidson reminded CBS that it was not unusual for
commanders to interpret and modify data submitted to them
by intelligence advisors, sometimes as a matter of judgment
and sometimes—as in Vietnam—because the commanders
had access to top secret information collected by the
National Security Agency (NSA) from a variety of satellite
and electronic eavesdropping devices:

During the Vietnam War the dissemination of
certain very sensitive intelligence was limited to
a few civilian and military leaders in key
positions. This was necessary to protect the
source of the intelligence....Most of the junior
officers who appeared on the program had no
access to this sensitive intelligence. Their superiors,
who did have access, often disapproved the work
of the junior analysts because the senior official

35



War, Literature, and the Arts

knew...that the analyst’s views were invalid,
inaccurate, or incomplete. (BR 34532)

Commanders in Vietnam had electronically-supplied
““sensitive’’ information which gave them a special edge.
(At the Westmoreland trial, the NSA would be referred to
as “‘Source X."")

Second, Davidson pointed to a clear error of approach
to the entire intelligence controversy. Davidson, Carver,
Westmoreland, Rostow, Taylor, and a host of government
and military officials had acknowledged that there was
indeed a debate within the intelligence community about
enemy strength (BR 34533). The debate was so notorious
that President Johnson chided Richard Helms, Director of
the CIA, about the inability of his experts to come to a
consensus. In September 1967, the proposal formulated by
George Carver (not William Westmoreland) resolved the
debate. In his program proposal to CBS News in November
1980, Crile used the word ‘‘conspiracy’’ no less than
twenty-four times (Kowett 15). The term mirrored Sam
Adams’ obsession, Crile’s own drive to find malefactors in
high places, and the adversarial style of CBS’ most popular
news series, 60 Minutes. It did not mirror the truth.

2. Interviews

The Westmoreland interview was central to the production—
both as Wallace and Crile prepared for it and after they had
succeeded in ‘‘rattlesnaking’’ the retired general. First,
Westmoreland was not adequately prepared for the interview.
Crile gave him a list of five topics over the telephone but
really planned to focus exclusively on the numbers debate,
the fourth item on the list (Benjamin, FP 54). After the
adversarial interview, Westmoreland complained that he
had not had adequate time to consult sources from the

36



Peter C. Rollins

1967-68 period; shortly after returning to Charleston, South
Carolina, he sent Crile a large packet of materials and a
cover letter asking the producer to use his considered
responses. (Both TV Guide and Benjamin later came down
hard on Crile for intentionally ignoring these follow-up
materials.) When Crile saw the ‘‘dailies’’ from the
Westmoreland interview, he yelled: *‘I’ve got you! I've
got you!”” (Kowett 83) —hardly the words of a fair-minded
journalist.

Some of Westmoreland’s corrections are worth pointing
out. When questioned about the relationship between the
number of enemy killed to the number of wounded during
Tet, Westmoreland in the New York City interview gave
the standard Army textbook response of 3:1. TUE then went
into a long computational sequence with graphics to show
the implausibility of these figures, given the low pre-Tet
estimate of ‘‘enemy strength.’’'’? Once back in South
Carolina, Westmoreland realized that the figure actually
used in 1968 was a ratio of 1.5 wounded for every 1 killed,
a ratio with significantly different extrapolative consequences.
In addition, Crile had on hand MACV’s post-Tet report on
enemy deaths and casualties, a document which corroborated
Westmoreland'’s letter of correction. As an advocate for the
Adams thesis, Crile chose to stick with the ‘‘gotcha’’footage
from the New York interview.

Westmoreland realized how badly he had performed on
camera. In the hope that others might be more eloquent,
he urged Crile to interview leading officers in MACV’s
intelligence chain. Many of these experts later appeared at
the Westmoreland press conference to reprehend
TUE: Ambassadors Ellsworth Bunker and Robert Komer,
Lieutenant General Daniel Graham, General Walter Kerwin,
Jr., George Carver, and William Colby. Graham had been
interviewed by Crile but, from two hours of material, only
twenty-two seconds escaped the editing room floor. The

37



War, Literature, and the Arts

three-hour interview with W.W. Rostow, LBJ’'s National
Security Chief, never saw its way to the screen, although
Rostow made it clear through letters to the New York Times
and detailed memoranda for the record that he found TUE
to be poorly researched. Rostow and others would later
have their day on TV when the PBS series Inside Story
broadcast its controversial exposé of TUE with Hodding
Carter as host." Still, CBS guidelines require producers to
allow accused figures like Westmoreland the opportunity
to defend themselves. The guidelines urge that producers
leave up to viewers the matter of conclusions about guilt or
innocence. When questioned by internal investigator
Benjamin about this lapse, Crile responded: ‘‘Westmoreland
was not the show.”’ Benjamin’s retort was short and to the
point: ‘‘He came out as the heavy, George’” (Benjamin,
FP 115).

The imbalance in presentations was computed by
Benjamin for the CBS internal report: those supporting the
Adams conspiratorial thesis were given nineteen minutes
and nineteen seconds to present their side (supported by
narrator Mike Wallace), while the command position was
barely sketched by Westmoreland for five minutes and
thirty-seven seconds, and by Daniel Graham for an
additional twenty-two seconds. A master of urbane
understatement, Benjamin suggested that there was more
room for balance in a ninety-minute program:

The premise was obviously and historically
controversial. There was an imbalance in
presenting the two sides of the issue. For every
McChristian, there [should have been] a Davidson;
for every Hawkins, a Morris; for every Allen a
Carver. (BR 34511)

38



Peter C. Rollins

In developing his interview pool, Crile consistently
favored friendly sources. General Westmoreland was not
alerted in advance about the true topic of his interview. On
the other hand, Sam Adams was allowed to sit in for many
interviews and even conducted a few himself. This insider
privilege violated CBS guidelines. But Westmoreland was
not the only witness treated harshly. Graham and Rostow
were both interviewed in the prosecutorial style that has
made Mike Wallace famous. In addition, the Benjamin
Report found that supporters of the Adams thesis were
given extraordinary attention. Sam Adams was rehearsed
for an entire day before his interview; the Adams farmhouse
in Leesburg, Virginia was practically redecorated by Crile
in an attempt to develop the right mise en scene for his key
accuser. A transcript of the sessions in northern Virginia
reveals that Adams was constantly stroked by Wallace with
such expressions as ‘‘You’re doing fine, Sam’’ and ‘‘That’s
a great response, Sam.”’ Veteran documentary maker
Benjamin labeled such treatment as ‘‘coddling’’ (BR 57).
Adams was never identified as a paid consultant for CBS,
nor was it made clear that he participated in a number of the
interviews for the show. An ordinary viewer could assume
that Sam Adams was simply one of many historical sources
giving spontaneous responses to Wallace’s questions.

Crile chose not to interview George Carver on camera.
Instead, he focused on George Allen, a somewhat timid
friend of Adams who admired the paid consultant’s
obsession. In violation of CBS guidelines, Crile brought
Allen to the editing room where Ira Klein reluctantly
screened other interviews in the ‘‘pool.”” Crile encouraged
Allen to be more critical of the CIA by showing him that
he was not alone. Furthermore, Allen was interviewed
repeatedly over the same questions until he proved himself
to be a ‘‘convincing”’ witness (BR 57; FP 113-4). The
choice to interview Allen rather than Carver suited Crile’s

39



War, Literature, and the Arts

goals for the program. Allen would support the Adams
thesis. On the other hand, Carver—not Allen, who was left
behind in Washington—had been in charge of the team
which travelled to Saigon to negotiate enemy strength
figures with MACYV. Friend or foe of the program, Carver
should have been in it. Benjamin was very unhappy that
Crile had shown such solicitude to one side of the
controversy (FP 114)."

3. Editing

CBS News under Frank Salant formulated guidelines for
documentaries after a controversy surrounding its Selling of
the Pentagon (1971) revealed a number of distorting editing
tricks. Documented by Marin Mayer in About Television,
these clever uses of cutaways, reverses, and transitional
devices produced statements by Department of Defense
officials which supported the thesis of the program, but did
not represent what had been said (250-76). In his zeal to
prove the conspiracy thesis of his program, George Crile
resorted to some of the same tricks and with the same
result—he was caught.

In the first act of TUE, Colonel Hawkins and General
McChristian counterpoint Westmoreland’s statements. The
program gives the impression that all three men are talking
about the same meeting and the same report. Actually,
Hawkins and McChristian are talking about two different
events, at which only one was present; in addition,
Westmoreland seems to be talking about one meeting, but
the transcripts reveal that he is talking about two
geographically and temporally different sessions, one in
Saigon, the other in Hawaii. The flow of images and patter
is so deft that the naive viewer—even the expert viewer—
would assume that all three men are discussing a single

40



Peter C. Rollins

meeting where a politically unacceptable report was
submitted and then summarily suppressed.

The dramatic close of act two seems to address the moral
implications of this meeting. General McChristian explains
that, although the Uniform Code of Military Justice does
not cover such matters, his faithfulness to the motto of
West Point assures that he would never suppress intelligence
figures. What viewers could not have known was that
McChristian was responding to a hypothetical question.
Editing of the response into a cluster of statements about the
numbers controversy set up a familiar contrast for TUE.
As a consequence, General McChristian appears as a saint
among sinners, a lone moral man at MACV during the latter
months of 1967.

Events are manipulated to create an artificial flow at a
second crucial moment in the narrative. Toward the end of
act three, Colonel George Hamscher appears to be talking
about a meeting he had with Westmoreland during which
MACV’s commander ordered his intelligence staff to cut
figures arbitrarily. Actually, the editing combines two
unconnected events. Hamscher is describing a National
Intelligence Estimate meeting in Washington in August
1967 while Westmoreland is describing a Saigon meeting
in September 1967. In exasperation, Burton Benjamin
described this legerdemain as creating a scene in which
‘‘Westmoreland was put in the context of talking about a
meeting he did not attend in a colloquy with an officer,
Hamscher, he had never met’’ (FP 81). (Hamscher was an
intelligence officer at CINCPAC, the overall Pacific
command located in Hawaii.)

Editing is also employed to make Westmoreland appear
mendacious. During the prosecutorial interview for act one,
Westmoreland made at least ten attempts to defend his
decision to discount the Self-Defense forces and to put them
into prose segments of his intelligence reports. Rather than

41



War, Literature, and the Arts

use these sound bites, Crile selected portions of the
responses which made the General look confused and guilty.
One of the points made by the documentary was that LBJ
did not like to receive bad news from the field; the
implication, of course, was that Westmoreland created a cap
for the enemy strength figures to please his boss. Below
(with portions actually used in italics) are Westmoreland’s
responses on the topic of ‘‘bad news’’:

Well, Mike, you know as well as I do that people
in senior positions love good news, and they
don’t like bad news, and after all, it’s well
recognized that supreme politicians or leaders in
countries are inclined to shoot the messenger
that brings bad news. Certainly he wanted bad
news like a hole in the head. He welcomed good
news. But he was given both good and bad, but
he was inclined to accentuate the positive.

Later, in an unused sound bite, Westmoreland stated
directly that Johnson was given a full and accurate picture
of the enemy situation in Vietnam: ‘‘that doesn’t mean
we didn’t give him bad news. We did give him bad news."’
By omitting this last quote and by cleverly cutting into the
block quote, above, TUE gave the impression that
Westmoreland was sycophantically playing to the moods
of his commander-in-chief.

Keeping in mind that Westmoreland had not briefed
himself on the numbers issues prior to his New York
interview in May 1981, it is not surprising that he had
problems with details. Toward the end of act four, Wallace
apparently catches the General making a revealing slip. Act
four begins with narration about the infiltration of North
Vietnamese regular troops immediately prior to the Tet
offensive. Colonel Russell Cooley comes on camera to state

42



Peter C. Rollins

that there were as many as 25,000 soldiers moving south,
a number confirmed by Westmoreland during the New York
interview. After a narrative transition, the program cuts to
a Meet the Press clip from 1967 in which Westmoreland
says that infiltration is at a rate of 5500-6000 soldiers per
month. When confronted with the disparity of his statements,
Westmoreland looks confused: ‘‘Sounds to me like a
misstatement. I—I don’t remember making it. But certainly
I could not retain all these detailed figures in my mind.’’

Close examination of this juxtaposition of statements
reveals some problems for TUE. In his full response to the
Meet The Press panel, Westmoreland had actually said that
“I would estimate between 5500 and 6000 a month. But
they do have the capability of stepping this up.’’ While
screening this response to CBS executives, Crile, according
to Benjamin, ‘‘went into a frenzy’’ when he discovered
that the qualifying remark had been left in for the editor as
an editing “‘trim.”” Subsequent screenings for superiors and
later renderings of the quote would leave the qualifier out.
In his post-interview letter to George Crile, Westmoreland
documented his original response to Meet the Press and
asked CBS not use his New York figure. When pressed on
this matter, Crile told Benjamin that he did not see the
correction because it was not in Westmoreland’s cover
letter; in addition, Crile said ‘‘the fact that we ambushed him
a little doesn’t bother me’’ (FP 145). Furthermore, neither
TUE’s narrator nor its interview sources explain that
infiltration figures were typically ‘‘soft’’ until three months
after the fact—which meant that Westmoreland would never
have precise figures for November infiltration until sometime
in January.

43



War, Literature, and the Arts
4. Narrator: Journalist or ‘‘Cosmetics?’’

It has been rumored that one of the most feared secretarial
announcements in the corporate world is ‘‘Mike Wallace is
here for your interview.’’ For TUE, Wallace was employed
to grill the ‘‘hostile’’ witnesses: Westmoreland, Rostow,
and Graham. To get him into the program with CBS’ paid
consultant and whistle blower, Wallace was also asked to
interview Sam Adams. Beyond that, Wallace did almost
no original research for the show and was, in his own
words, ‘‘mostly cosmetics.”’ Almost all who have written
about The Uncounted Enemy have speculated on the Mike
Wallace approach to this controversial program against the
backdrop of the CBS tradition of E.R. Murrow, Fred
Friendly, Charles Collingwood, Douglas Edwards, Eric
Sevareid, Walter Cronkite, and Richard C. Hottelet. The
‘‘old school’” at CBS News was concerned with
investigative journalism and the understanding of twentieth-
century history. As the lead on-camera talent for 60 Minutes
since 1968, Wallace had developed an effective style of
interviewing which, combined with the showmanship of
Producer Don Hewitt, had made the Sunday night show one
of America’s favorite pastimes—not to mention a profit-
maker for CBS. George Crile counted on the audience Mike
Wallace would bring to TUE and relied on the Wallace
interview style to ‘‘break’’ the government’s *
Westmoreland.

Mike Wallace was not a journalist in The Uncounted
Enemy; he was a hired gun. Just as Crile was totally
dependent upon Adams for the thesis of the program, so
was Wallace dependent upon Crile for his understanding
of the issues. When Wallace did ask questions about the
program during the production phase, he was invited to view
interviews carefully pruned of information which might
weaken the program’s thesis. Wallace did not read the

4

99,

star .



Peter C. Rollins

Westmoreland letter and packet of supporting information;
rather, he relied on Crile’s assurance that ‘‘Westmoreland
doesn’t bring anything to our attention that is particularly
relevant. Certainly nothing that causes concern and requires
anew look at anything we have been asserting’* (Benjamin,
FP 115).

Mike Wallace was willing to take credit for the program
while it was riding high. During the post-production phase,
he was often brought into discussions with supervising
executives to back up Crile’s editing decisions. When the
program became a cause célebre, Wallace used his personal
contacts with Abe Rosenthal, executive editor of the New
York Times, to assure that America’s ‘‘newspaper of
record”’ would retract a favorable review of Hodding
Carter’s Inside Story (PBS) investigation of the controversy
(Kowett 263). In these actions, Wallace threw his weight
around as an influential, neglecting, in the process, to
consider the substance of in-house and peer criticism. When
Ira Klein, the film’s editor, brought up the editing problems
discussed in this paper, Wallace darted out of the room; on
the other hand, when rumors began to point to Klein as a
“leak’” in CBS News’ effort to stonewall TV Guide’s
investigation, Wallace visited Klein’s editing bay for a few
memorable finger-pointing minutes. Such behavior was
more in the spirit of Watergate than the tradition of Murrow.

Despite his lack of understanding of the issues and despite
his lack of research, Wallace added a considerable aura of
authority to the exposé. Viewers would naturally associate
his role in the program with the countless investigations he
had conducted during his fourteen years with 60 Minutes.
Crile placed the host in a library setting with books, lamps,
and subdued lighting. The speaker was supposedly reflecting
upon the results of intensive research. As narrator, Wallace
would provide bridges between interviews; such bridges
were not merely neutral. Hostile witnesses could be

45



War, Literature, and the Arts

introduced or followed by commentary and interpretation
which could negate the significance of their statements. On
the other hand, friendly witnesses could be presented as
authorities. The omnipresence of Wallace as on-camera
host, as interviewer of the most important friendly witness,
Sam Adams, and as disembodied voice of history was an
essential factor in the program—both in getting it on the air
and, once broadcast, making it a convincing exposure of
malfeasance in high places.

Soon after The Benjamin Report was rendered in July
1983, Van Gordon Sauter, President of CBS News, issued a
public memorandum about flaws in The Uncounted Enemy.
While standing by the substance of the broadcast, Sauter
focused on the absence of significant involvement by Mike
Wallace. Sauter asserted that ‘‘The greatest asset of CBS
News is its credibility’’ and linked that credibility to the
role of its journalists in major documentaries. Sauter
explained that, ‘*on projects of a complex and controversial
nature, the full involvement and collaboration of the
principal correspondent is vital. Future assignments will
take this essential need into consideration’’ (Kowett 222).
Sauter’s memo was a public slap on the wrist for Mike
Wallace. Just prior to being called to testify at the
Westmoreland trial, Wallace collapsed in his apartment
from an overdose of prescribed medication (Boyer 193).

5. Script—Factual Errors

During act three, Mike Wallace confronts General
Westmoreland at the New York interview with ‘‘his cable’’
of August 20, 1967. According to Wallace, the General’s
cable addressed the numbers controversy within the context
of a good news campaign: ‘‘We have been projecting an
image of success over recent months.’’ Wallace comes back
to the cable at another point. Two problems of fact detract

46



Peter C. Rollins

from this segment. First, Westmoreland was not the author
of the cable; it had been written by his deputy, General
Creighton Abrams. Second, Wallace’s reading from the
cable was selective for the cable had actually said: ‘‘We
have projected an image of success over recent months and
rightfully so.”’ Further readings from the entire cable would
have contradicted in detail the thesis that MACYV felt it was
losing in Vietnam. Instead of an accurate portrayal of
MACV’s true estimate of the situation, viewers of TUE
were left with an on-camera portrait of a sweating and
lip-licking General caught with his hand in the intelligence
cookie jar. This was some of Crile’s best ‘‘gotcha’’ footage.

At the end of act one, Wallace gives the impression that
General McChristian was creating too many waves at
MACV. The act ends with Wallace explaining that:
‘“‘Shortly after Westmoreland suppressed his intelligence
chief’s report, General Joseph McChristian was transferred
out of Vietnam. It was at this point, we believe, that MACV
began to suppress, and then to alter, critical intelligence
reports on the strength of the enemy.’’ Viewers are left with
the impression that the last principled opponent to
manipulation was McChristian.

In fact, Westmoreland had asked Washington to have
McChristian’s tour as intelligence chief at MACV extended.
In keeping with Pentagon personnel practices and the
officer’s preference, the general was rotated out of Vietnam
and assigned to a command billet at Fort Hood, Texas. As
McChristian later explained, ‘‘I didn’t want to remain just
an intelligence specialist’ (Benjamin, FP 83). Transcripts
of McChristian’s interviews reveal that he repeatedly denied
being pressured to manipulate figures. Even the response
used in TUE was edited to ignore McChristian’s qualifications.
Uncited was his remark that ‘‘nobody ever asked me that [to
keep figures down].”’ Thus, the script was wrong on a major

47



War, Literature, and the Arts

point—the reason for McChristian’s transfer—while editing
other statements to support this incorrect interpretation.

If the primary thesis of TUE was that General Westmoreland
suppressed true estimates of enemy strength from the public
and the President, the secondary theme of the program was
that Tet was such a great surprise because of inadequate
information. The basic question was: *‘Did Lyndon Johnson
know that the Tet attacks were coming?’’ Act five of TUE
makes a number of claims. Repeating the errors of
newspaper coverage in 1968, the program asserts that
Westmoreland requested 206,000 troops as
reinforcements: ‘‘it seemed to be an admission that
half-million American soldiers already in Vietnam couldn’t
cope with the enemy.’”’ The whole matter of the 206,000-
man troop request—and the press misunderstanding of its
purport—has been treated at length by Herbert Schandler
in his Unmaking of a President, a book published some five
years prior to the broadcast of TUE. (Westmoreland would
submit portions of Schandler’s book as evidence during the
trial.) Schandler explains that the Joint Chiefs of Staff were
attempting to replenish the strategic reserve under the guise
of helping Westmoreland in his time of need. The full
number was not needed in Vietnam. George Crile and Sam
Adams should have known that by 1982 (Schandler
105-20). Instead of clarifying a confused historical incident,
TUE exploited a 1968 misunderstanding to advance its
thesis.

Immediately after the troop request fallacy, TUE claims
that the inner-circle of ‘‘wise men,”’ who shared Tuesday
lunches with President Johnson, finally saw the light about
Vietnam because Sam Adams’ figures finally got through
to them. As a result, the wise men urged the President to
find a negotiated solution. The wise men told Johnson ‘‘to
begin to reduce the American involvement in Vietnam and
to find a way out’’ (Schandler 262). By juxtapositioning

48



Peter C. Rollins

footage, it is implied that Lyndon Johnson withdrew from
the Democratic primary because of his shame over Tet.
This assertion seemed correct in 1968, but many reports
published since—by Dean Rusk, Walt Rostow, and
others—have shown the tenuousness of that connection.
(Johnson was experiencing health problems.)

Act five concludes with a dramatic statement from Host
Mike Wallace about America’s defeat in Vietnam. Footage
of the April 30 invasion of Saigon by North Vietnamese
troops, to include the assault on the Presidential Palace, is
shown over commentary. Filmmakers know that conflict
between visual and aural elements will always work in favor
of the visual; this principle is important because it shows
the intent to undercut Westmoreland and to draw connections
between his villainy and the suffering that would inevitably
follow his suppression of truth. Here are Wallace’s closing
judgments:

Two months after the President’s speech, General
William Westmoreland was transferred back to
Washington and promoted to become Chief of
the Army. To this day, General Westmoreland
insists that the enemy was virtually destroyed at
Tet. Be that as it may, the fighting in Vietnam
went on for seven more years after the Tet
offensive. Twenty-seven thousand more American
soldiers were killed; over a hundred thousand
more were wounded and on April 30th, 1975,
the same enemy entered Saigon once again, only
this time it was called Ho Chi Minh City.

Writing from the vantage point of 1990, a time when
most of the networks have made documentaries conceding
that Tet was a military defeat for the Vietcong, it is easy
to see the error of TUE’s concluding statement. Still, there

49



War, Literature, and the Arts

were significant works of journalism and scholarship in
book form in 1981-82 which, had Crile performed
responsibly as a journalist, would have thrown TUE’s
concluding assertion into question. The producer came
down to a decision about whether to print the facts or the
myth; since the myth supported his thesis, he chose the latter
course.

The myth or reality dilemma leads back to the basic
question posed by history and the documentary: What did
the President know and when did he know it? The answer
seems clear. Lyndon Johnson’s White House was plugged
into all sources of information, to include those primary
sources feeding MACYV, the CIA, and Sam Adams. Walt
Rostow, the National Security Chief, had been an Order of
Battle specialist during World War II and took a special
delight in being the White House ‘‘whiz kid’’ on battlefield
statistics. Rostow’s enthusiasm and prescience have special
pertinence to TUE. A lower echelon CIA functionary named
Joe Hovey is interviewed in act four. The program gives
Hovey credit for predicting the Tet offensive as early as fall,
1967. According to the program, this insight did not move
up the intelligence chain—clear evidence that the ‘‘diffuse
machinery of American intelligence was breaking down.”’
The program neglects to mention that Crile had on his
editor’s shelf at CBS an unused, three-hour interview in
which Walt Rostow explained that Hovey had conducted
his special investigation at Walt Rostow’s request ! In other
words, Rostow’s office in the White House had a better
grasp of the likely developments than either MACV or the
CIA. But such a possibility had no place in Crile’s exposé.
When questioned about this problem, Crile dismissed
Rostow: ‘‘He was intellectually dishonest in the academic
community, which is why he wasn’t able to get any
positions with Northeast universities’’ (Benjamin, FP 118).

50



Peter C. Rollins

The bottom line on Presidential foreknowledge of Tet
attacks can be summarized by the adage that actions speak
louder than words. As early as November 1967, Lyndon
Johnson briefed the Australian cabinet on forthcoming Tet
attacks. Johnson, Rostow, the Joint Chiefs, Westmoreland
all saw Tet—correctly—as a Battle-of-the-Bulge effort, a
sign of desperation. The ultimate difference between the
Bulge and Tet, of course, was that the Tet offensive was
successful in destroying America’s will to fight. What
frustrated American leaders so was that despite being a
massive military defeat for the Viet Cong, Tet was an
enormous psychological defeat for the American efforts in
South Vietnam. ™

Many have blamed Lyndon Johnson, retrospectively, for
not giving the American people his Australian briefing and
for not going on television after the attacks to bring the
country together for the next phase of the struggle. If there
was an error committed at Tet, it was an error in public
relations and leadership—not military intelligence. Certainly
the war went on and, sadly, more Americans were killed
and wounded, but the onus of Vietnam lies more in a
combination of factors: Lyndon Johnson did not perform
as a President should in a time of crisis; on the other hand,
the American press misreported the Tet offensive and gave
the American public melodramatic impressions which
truthful, official statements could not effectively contradict.
As a result, America began a long process of disengagement
from Vietnam after Tet in 1968.

The two major accusations of The Uncounted Enemy: A
Vietnam Deception were invalid. Not only did the Johnson
White House know about the Tet offensive in advance; staff
members knew about the forthcoming attacks before any
other government agency. Second, the Tet show of force
did not discredit Westmoreland or Johnson as liars undone

51



War, Literature, and the Arts

by history; rather, the media impact of those attacks—
especially on television—created a conventional wisdom
which could not be refuted. The basic fallacy of these two
pillars should remind readers of a notion which surfaces
early in TUE: General Westmoreland wanted to readjust
the Order of Battle because ‘‘the people in Washington
were not sophisticated enough to understand and evaluate
this thing, and neither was the media.’”” By mounting the
Sam Adams hobby horse, by projecting that issue forward
in time as a central factor in our defeat in Vietnam, George
Crile’s ninety-minute documentary proved not the validity
of its two major assertions, but the wisdom of General
Westmoreland’s prediction.

More serious for CBS as an institution was the public
rancor inflamed by the Westmoreland controversy. From
the Left, influential writers like Tom Shales castigated CBS
for assigning Burton Benjamin to conduct an internal
inquiry. Many other commentators shuddered over the
prospect of a ‘‘chilling effect’” on future crusading
documentaries. More dangerous rumblings came from the
Right. In January 1985, associates of Jesse Helms filed
papers with the Securities and Exchange Commission,
declaring their desire to join with others to become ‘‘Dan
Rather’s boss.”” Two months later, Ted Turner began to
orchestrate his ‘‘junk bond’’ assault on CBS. Ivan Boesky’s
name echoed in the upper-story halls of ‘‘black rock’’ where
CBS executives, to defend the corporation, amassed
considerable debts (Boyer). Finally, in desperation, the
company turned to Lawrence Tisch, a tough-minded
business man who promised to protect CBS News. The
news division begged for Tisch; unexpectedly, once in
power, he ordered massive firings and cut the news budget
by $33 million.™

While there were many other factors leading to the demise
of CBS, certainly the Westmoreland episode did much to

52



Peter C. Rollins

strip the network of its aura of fairness, balance, and trust.
An arbiter of American life became just another interested
party in the marketplace of ideas. In the down-sizing of a
great institution, George Crile’s program was, indeed, the
most dangerous ‘‘uncounted enemy’’ of all.

53



Notes

1The CBS Benjamin Report contains a transcript of the verbal portion
of the program (34571-98). Video copies of The Uncounted Enemy: A
Vietnam Deception are available from the Vanderbilt Television Archive,
110 21st Ave, S., Suite 704, Nashville, TN 37203 (615-322-2927). The
ninety-minute program will cost approximately $100.

2Here are highlights of the agreement reached on February 17, 1985:
*‘General William C. Westmoreland and CBS today jointly announced
the discontinuance of the Westmoreland suit against CBS, Mike Wallace,
George Crile and Sam Adams.... The matters treated in the broadcast—
and the broadcast itself—have been extensively examined over the past
two-and-a-half years both in discovery and then through documents and
witnesses represented by both sides in Federal Court. Historians will long
consider this and other matters related to the war in Vietnam. Both parties
trust their actions have broadened the public record on this matter....
CBS respects General Westmoreland’s long and faithful service to his
country and never intended to assert, and does not believe, that General
Westmoreland was unpatriotic or disloyal in performing his duties as he
saw them. General Westmoreland respects the long and distinguished
journalistic tradition of CBS and the rights of journalists to examine the
complex issue of Vietnam and to present perspectives contrary to his
own’’ (T9743-4; Brewin 345-6). The statement bears the signatures of
W.C. Westmoreland, Samuel Adams, Mike Wallace, and George Crile
mI.

3The CBS Benjamin Report was an internal study conducted by senior
producer Burton Benjamin after Westmoreland and TV Guide attacked
the integrity of TUE. Benjamin undertook the task reluctantly, knowing
that his investigation would raise hackles at CBS; unlike Crile, however,
Benjamin was a loyal and dedicated professional who put the honor of
CBS above his own personal career. The seventy-page report never would
have reached the public had not Westmoreland filed suit against CBS; the
network was forced to divulge the report by Judge Pierre Lavelle. As
published by the Media Institute (3017 M St, NW, Washington, D.C.
20007; (202) 298-7512), BR includes bibliographical material and a full
transcript of the program. Media teachers and their students could profit
from this text in conjunction with a study of the program and the trial.

54



4Colonel Gains Hawkins did not fare well at the Westmoreland trial
where he appeared on February 12, 1985. For a devastating commentary
on his lack of integrity and credibility—indeed, his inability to coherently
present any position and then stick to it—see Adler (96-132). Hawkins
testified that he had lied under oath at the Ellsberg ‘‘Pentagon Papers’
trial, thereby severely impugning his credibility as a witness. Although
he was brought into the trial to support the argument that there had been
orders at MACV to keep the intelligence figures down, he could not
identify anyone who had given him such orders (Adler 116-7). TUE’s
prime witness withered under cross-examination by David Dorsen.

51 stress ‘‘military’’ here because TUE never clarifies the true basis
of the debate between MACV and the CIA. The military intelligence
analysts wanted to keep the Order of Battle focused on Vietcong and
North Vietnamese armed, maneuver elements. In contrast, the civilian
analysts at the CIA wanted to include the ‘‘irregular’’ forces in the Order
of Battle. Westmoreland has stated his reasons for the MACV position in
his autobiography, A Soldier Reports: *‘Having taught a course on the
Geneva Convention and the laws of war at the Command and General
Staff College in the late 1940s, I was conscious of the responsibilities
they placed on field commanders. Shortly after assuming command in
South Vietnam in 1964, I called in my advocate general and instructed
him to form a study group to recommend what to do. From that study
and from frequent later consultations emerged the strict MACV
regulations which established the rules of engagement for the US military
forces” (348). In an interview with Cubbage, Westmoreland further
explained his approach: ‘‘The armed Vietcong were fair game for my
forces; unarmed civilians were not fair game. I considered the unarmed
Vietcong—the enemy noncombatants—to be in categories outside the
order of battle’’ (footnote 177). Obviously, Westmoreland’s goal was to
avoid the kind of tragedy which occurred at My Lai. Since the My Lai
Massacre was an aberration rather than the norm, it should be observed
that Westmoreland’s humane objective was achieved. TUE never chose
to consider these goals or their significance for the Order of Battle debate.

6The question of infiltration was explored at length during the trial.
When it came to estimating ememy ‘‘infiltration,”” no one in the
intelligence chain could have hidden figures. The American military knew
that the high numbers of infiltrators during the fall of 1967 were located
around the Khe Sanh combat base. Both they and the CIA kept these

55



numbers in a separate category tuned to what appeared to be an upcoming
set-piece battle. Rather than ignoring the Khe Sanh buildup, General
Westmoreland and the White House could be accused of spending too
much time on the subject. LBJ went so far as to have a six-by-five-foot
relief map constructed for the White House situation room so that he
could literally touch the terrain features surrounding the Marine combat
base. Davidson believes that Hanoi was hoping for another Dienbienphu,
but that the use of B-52 strikes and the electronic guidance of artillery
missions prevented the enemy from ever mounting a climactic attack
(551-71). Pisor describes the electronic sensor system employed at Khe
Sanh to track enemy movements for supporting fires (105-7). Khe Sanh
was America’s first electronic battlefield, a gruesome—but effective—
videogame in which Westmoreland could unleash American firepower
without hurting civilians, all of whom had been evacuated from the
battlefield in preparation for the siege.

TThis assertion has real problems because the briefing to the *‘wise
men’’ was given by George Carver, Adams’ boss at the CIA and one of
the principal authors of the numbers *‘conspiracy”’ exposed by TUE.

8The Westmoreland press conference was videotaped. A transcript is
in the microfiche collection from the trial, JX600.

9Karnow is the author of Vietnam: A History, a text advertised by
PBS as the companion volume for the series entitled Vietnam: A
Television History (1983). His history and the television series are
critiqued by James Banerian.

10K owet’s book deepens the study begun for TV Guide. It would not
be unfair to say that Kowett was harassed by his press colleagues for his
criticism of CBS. Even Renata Adler of The New Yorker was threatened
with suits from CBS—both at the stage of writing up the trial for her
magazine, but also later when Knopf was considering the collected
articles for book publication. Adler discusses this systematic harassment
(229-43). Brewin also deplores the planned harassment of Kowett, Adler,
and others (196-9). In these ploys, CBS was acting more like a corporate
bully than an institution inspired by the First Amendment.

11General Phillip Davidson says that military analysts who believed
“‘they had a war to fight’” were impatient with Adams. Adams’ figures

56



were based on the experience of one province and were extrapolated from
a core of a total of twenty-five documents, hardly a large data base
(interview).

12A¢ this point, the misuse of language by CBS should be apparent.
By ‘‘enemy strength,”” MACV meant armed troops of the enemy’s
maneuver clements. As used in TUE, ‘‘enemy strength’’ means the total
enemy capability—including irregulars. To explain these subleties would
have robbed TUE of its exposé thesis. See Note 5 for further discussion.

13The Hodding Carter critique of TUE was broadcast on April 21,
1983. Carter sternly criticized TUE for lack of faimess: ‘‘CBS is
entitled to its opinion, but we are entitled to a more balanced presentation.
Even if you are sure of guilt, there is a vast difference between a fair trial
and a lynching. It’s a distinction that was badly blurred when CBS made
The Uncounted Enemy: A Vietnam Deception’’ (Kowett 263). Like his
print colleagues Kowett and Adler, Ned Schnurmann, senior producer
for Inside Story received vicious criticism from his peers for finding fault
with CBS.

Beauchamp and Klaidman substantiate many of the points in this
portion of my essay. Their appendix uses the transcript of an interview
conducted by Crile to show how TUE culled only those statements which
backed its thesis while ignoring other information. I certainly agree with
the conclusion of the Beauchamp and Klaidman article: ‘‘Crile’s first
responsibility as a journalist was to accurately represent to the public a
complex controversy. He should not have become an advocate for a
cause, no matter how noble he believed it to be. If a cause is just, in the
end it will be best served by reporters through unbiased presentation’’
(178).

147 have tried to tell the story of the intelligence controversy of 1966-67
through George Carver’s eyes in ‘‘The Uncounted Expert: George
Carver's Views on Intelligence ‘Deception’ Reported by CBS in The
Uncounted Enemy: A Vietnam Deception (1982).”’ The Carver-oriented
paper draws heavily from the relatively new microfiche collection entitled
Westmoreland v. CBS. The fiche collection is a two-drawer set
containing 80,000 pages of text, including all depositions, all courtroom
testimony, and all joint exhibits from the libel suit. It is a treasure trove
for scholars.

57



15The books by Oberdorfer, Braestrup, Davidson all speak to this
paradox. My television program entitled Television’s Vietnam: The

Impact of Media, in focusing on specific stories during the Tet offensive,
demonstrates this thesis in detail.

16The corporate histories by Boyer and Joyce support these assertions.

58



Works Cited

Adams, Sam. ‘‘Vietnam Cover-up: Playing War With Numbers—A CIA
Conspiracy Against Its Own Intelligence.’’ Harpers. May, 1975:41+

Adler, Renata. Reckless Disregard: Westmoreland v. CBS, et al; Sharon
v. Time. NY: Knopf, 1986.

Banerian, James. Losers Are Pirates: A Close Look at the PBS Series
‘‘Vietnam: A Tlevision History.’’ Sphinx Press, 1985: 4234 East
University Ave., Phoenix, AZ. (602) 437-0207.

Beauchamp, Thomas and Stephen Klaidman. ‘‘A Study in Multiple
Forms of Bias.’’ Eds. Larry Gross, John Stuart Katz, and Jay Ruby.
Image Ethics: The Moral Rights of Subjects in Photographs, Film,
and Television. New York: Oxford UP, 1988. 163-87.

Benjamin, Burton. Fair Play: CBS, General Westmoreland, and How a

Television Documentary Went Wrong. New York: Harper and Row,
1988.

---------------- . The CBS Benjamin Report. Introduction by Robert
Goralski. Washington, D.C.: The Media Institute, 1984. (This
publication contains a transcript of the program.)

Braestrup, Peter. Big Story: How the American Press and Television
Reported and Interpreted the Crisis of Tet 1968 in Vietnam and
Washington. 2 vols. Boulder, Colorado: Westview Press, 1977.

Boyer, Peter J.. Who Killed CBS? The Undoing of America’s Number
One News Network. Random House, 1988.

Brewin, Bob and Sydney Shaw. Vietnam on Trial: Westmoreland vs.
CBS. New York: Atheneum, 1987.

Crile, George. The Uncounted Enemy. CBS Reports, 22 January, 1989.
Written, produced and directed by George Crile; Associate Producer,
Joseph Zigman; Edited by Ira W. Klein; Research, Alex Alben; Senior
Producer, Andrew Lack; Executive Producer, Howard Stringet. (This

59



program is available for c.$100 from the Vanderbilt Television
Archive, 110 21st Ave, S., Suite 704, Nashville, TN 37203
615-322-2927.)

Cubbage, T.L. ‘‘Westmoreland vs. CBS: Was Intelligence Corrupted
by Policy Demands?”’ Leaders and Intelligence. Ed. Michael I.
Handel. London: Frank Cass, 1989. 118-80.

Davidson, Phillip. Vietnam at War: The History, 1946-1975. Novato,
CA: Presidio Press, 1988.

----------------- . Telephone interviews. 15 and 20 Feb 1990.

Johnson, Lyndon B. The Vantage Point: Perspectives of the Presidency,
1963-1969. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1971.

Joyce, Edward. Prime Times, Bad Times. New York: Doubleday, 1988.

Karnow, Stanley. Vietnam: A History. (A Companion to the PBS
Television Series). New York: Viking Press, 1983.

Kowet, Don. A Matter of Honor. New York: Macmillan, 1984.

Kowet, Don, and Sally Bedell, ‘‘ Anatomy of a Smear,’’ TV Guide, May
29, 1982.

Mayer, Martin. About Television. New York: Harper and Row, 1972.
Oberdorfer, Don. Tet. Garden City: Doubleday, 1971.

Pisor, Robert. The End of the Line: The Siege of Khe Sanh. New
York: W.W. Norton, 1982.

Rollins, Peter. Television’s Vietnam: The Impact of Media. With
Charlton Heston, host. Accuracy in Media and SONY Video, 1985.

-------------- . “Television’s Vietnam: The Visual Language of Television
News.”’ Journal of American Culture 4 (1981): 114-35.

60



-------------- . "“The Vietnam War: Perceptions Through Literature, Film
and Television.”’ American Quarterly. 36 (1984): 419-32.

Rostow, Walt W. The Diffusion of Power: An Essay in Recent History.
New York: Macmillan, 1972.

Roth, Patricia M. The Juror and the General. New York: William
Morrow, 1986.

Schandler, Herbert Y. The Unmaking of a President: Lyndon Johnson
and Vietnam. Princeton UP, 1977.

Westmoreland, William C. A Soldier Reports. Garden City: Doubleday,
1976.

Westmoreland v. CBS. Ed. Walter Schneir. New York: Clearwater
Publishing Company, 1987. This source consists of two drawers of
microfiche in a set which amounts to over 80,000 pages of text.
Historians will take special interest in the Depositions (alphabetical
by surname) and the Trial Transcripts (indexed by surname). The Joint
Exhibits section contains top secret cables which form a paper trail for
reconstructing the numbers controversy in the American intelligence
community during 1966-7. I have referred to Depositions by the letter
*D’’ and the page number in text; I have referred to the Trial
Testimony by the letter ““T’’ with the page number in text; Joint
Exhibits have been referred to as *‘JX.”’

61





